Budowa wiatrówki Weihrauch HW-90



Poradnik jak rozebrać HW-90 wyszedł przy okazji


Od kilku dni jestem posiadaczem wiatrówki Weihrauch HW-90 w kalibrze 5.5 mm. Nie ma zbyt dużo technicznych informacji o tym sprzęcie, chciałbym więc skupić się na budowie i sposobie działania tego ciekawego karabinka.

Oto nasz bohater:


Wiatrówki to nasze hobby, budowa wiatrówki Weihrauch HW-90
Weihrauch HW-90 - wiatrówka ze sprężyną gazową (gas-ram)


Oficjalne dane:
- długość całkowita: 1150 mm
- długość lufy: 500 mm
- masa: 4.0 kg (mój 4.15 kg)
- max. ciśnienie gas-ramu: 26 bar

Wiatrówkę nabyłem w firmie ASSA w Warszawie, kosztowała mnie 1800 zł.
Dostałem gwarancję oraz fakturę z zaznaczeniem, że posiada mniej niż 17J.Pierwsze wrażenie po rozpakowaniu to zdziwienie, co za cholera? Nie mogę złamać lufy! W końcu uderzając niemal pełną siłą w koniec lufy zatrzask puszcza, lufa odchyla się, próbuję naciągnąć i znowu kicha, nie daję rady, przykucam, opieram kolbę o udo i z potworną siłą naciągam wiatrówkę. Pierwszy strzał, śrut przebija ściankę pustaka (dziurawki) i ginie gdzieś w jego wnętrzu.
Niesamowite, tak ciężkiego naciągu nie wyobrażałem sobie w najgorszych snach. Ustawiam chrono, na śrucie JSB Exact (1.025 g) Weihrauch HW-90 osiąga 28J, zaś na H&N Baracuda (1.38 g) 29J. Nie wiem ile ciśnienia jest w cylindrze, w każdym bądź razie mój wysilony w celach doświadczalnych Hatsan o energii 29J naciągał się przy tym jak bułka z masłem. W takim stanie karabinek nie nadaje się do rekreacji, ponieważ jego użytkowanie grozi awarią sprzętu oraz awarią ciała strzelca. ASSA ostatnio zadeklarowała się na bezpłatne ustawienie energii w ich serwisie.

Pora na rozbiórkę.
Jak zdjąć osadę nie opisuję, ponieważ odkręcenie czterech śrub jest banalnie proste.


Wiatrówki to nasze hobby, budowa wiatrówki Weihrauch HW-90


Należy odkręcić śrubkę (uwaga na mały o-ring) chroniącą zworek, wcisnąć jego łepek aby zeszło powietrze. Jak widać poniżej, jest to zwykły zaworek samochodowy, podobnie jak w wiatrówce Theoben Evolution.


Wiatrówki to nasze hobby, budowa wiatrówki Weihrauch HW-90


Zdejmujemy spust.


Wiatrówki to nasze hobby, budowa wiatrówki Weihrauch HW-90


Aby to zrobić należy wybić jeden sworzeń.


Wiatrówki to nasze hobby, budowa wiatrówki Weihrauch HW-90


Wiatrówki to nasze hobby, budowa wiatrówki Weihrauch HW-90


Nie jest to typowy Rekord centralnego zaczepu.


Wiatrówki to nasze hobby, budowa wiatrówki Weihrauch HW-90


Moduł spustu składa się z dwóch elementów: właściwego mechanizmu oraz kabłąka, w którym jest umieszczony bezpiecznik oraz "powrotnik bezpiecznika".
Na zdjęciu poniżej widać doskonale jak potężna jest dźwignia zaczepu.


Wiatrówki to nasze hobby, budowa wiatrówki Weihrauch HW-90


Moim zdaniem konstrukcja spustu jest precyzyjna i solidna, bardzo dobrze działa przy tak dużych obciążeniach. Poniżej widzimy regulację spustu.


Wiatrówki to nasze hobby, budowa wiatrówki Weihrauch HW-90


Aby w rozbiórce posunąć się dalej należy wykręcić kluczykiem imbusowym małą śrubkę blokującą sworzeń na którym opiera się tłoczysko i wybić go.


Wiatrówki to nasze hobby, budowa wiatrówki Weihrauch HW-90


Wiatrówki to nasze hobby, budowa wiatrówki Weihrauch HW-90


Należy jeszcze wyjąć z szyny naciągu końcówkę dźwigni napinacza.


Wiatrówki to nasze hobby, budowa wiatrówki Weihrauch HW-90


Sama końcówka jest upaprana w czarnym smarze, mimo to wzbudza mój podziw precyzją wykonania czółenka napinacza.


Wiatrówki to nasze hobby, budowa wiatrówki Weihrauch HW-90


Wyciągamy tłoczysko oraz tłok.


Wiatrówki to nasze hobby, budowa wiatrówki Weihrauch HW-90


Przy okazji spoglądamy w dno cylindra, gdzie pięknie widać wyfrezowane kanaliki Zephyr


Wiatrówki to nasze hobby, budowa wiatrówki Weihrauch HW-90


Uff, teraz można spokojnie bez wysiłku naciągnąć lufę i przyjrzeć się jej gwintowi. To nie lufa Hatsana, to dosłownie lustro z cienkimi, wypukłymi bruzdami.


Wiatrówki to nasze hobby, budowa wiatrówki Weihrauch HW-90


Wiatrówki to nasze hobby, budowa wiatrówki Weihrauch HW-90


Wiatrówki to nasze hobby, budowa wiatrówki Weihrauch HW-90


Korona też nie budzi moich zastrzeżeń.


Wiatrówki to nasze hobby, budowa wiatrówki Weihrauch HW-90


Jest też teraz czas na ocenę wykonania szczęk lufy, ich sztywności i oporów.


Wiatrówki to nasze hobby, budowa wiatrówki Weihrauch HW-90


Wiatrówki to nasze hobby, budowa wiatrówki Weihrauch HW-90


Kostka lufy porusza się w szczękach dość tęgo.


Wiatrówki to nasze hobby, budowa wiatrówki Weihrauch HW-90


Podoba się mi solidna uszczelka lufy oraz dobrze wykonane wejście lufy.


Wiatrówki to nasze hobby, budowa wiatrówki Weihrauch HW-90


Od razu robię pomiar średnicy kanału przelotowego, wynosi ona 3.5 mm.


Wiatrówki to nasze hobby, budowa wiatrówki Weihrauch HW-90


Nadchodzi czas by przyjrzeć się zespołowi gas-ramu. Na początek wyciągam z tłoka tłoczysko, które wychodzi z dość silnym oporem.
Jest ono umazane w jakimś gęstym, prawdopodobnie silikonowym, smarze.


Wiatrówki to nasze hobby, budowa wiatrówki Weihrauch HW-90


Tłok jest cały upaprany w czarnym smarze.


Wiatrówki to nasze hobby, budowa wiatrówki Weihrauch HW-90


Przy okazji widać jak płytki jest zaczep na spust, a mimo to wytrzymuje wielkie obciążenia.


Wiatrówki to nasze hobby, budowa wiatrówki Weihrauch HW-90


Uszczelka jest typowa dla Weihraucha, czyli posiada głębokie wargi, które mogą powodować spore straty na sprawności, w postaci zbyt silnego tarcia o ścianki cylindra.


Wiatrówki to nasze hobby, budowa wiatrówki Weihrauch HW-90


Najwyższa pora na wyjęcie o-ringów z wnętrza tłoka. Posiadają średnicę zewnętrzną 28 mm, grubość 2.5 mm, od zewnątrz zabezpiecza je plastikowy pierścień zgarniający.


Wiatrówki to nasze hobby, budowa wiatrówki Weihrauch HW-90


Wiatrówki to nasze hobby, budowa wiatrówki Weihrauch HW-90


Na wewnetrznych krawędziach tłoka widać rowki w których siedzą o-ringi.


Wiatrówki to nasze hobby, budowa wiatrówki Weihrauch HW-90


Wymiary tłoka to: długość 205 mm, średnica zewnętrzna 29.8 mm, średnica wewnętrzna 24 mm, masa 372 g.
Przy okazji podam, że cylinder ma średnicę wewnętrzną 30 mm, skok tłoka to 86 mm.


Wiatrówki to nasze hobby, budowa wiatrówki Weihrauch HW-90


Tłoczysko ma wymiary średnic: zewnętrzna 23.2 mm, wewnętrzna 20 mm, a wchodzi w tłok na 115 mm.


Wiatrówki to nasze hobby, budowa wiatrówki Weihrauch HW-90


Wiatrówki to nasze hobby, budowa wiatrówki Weihrauch HW-90


Wiatrówki to nasze hobby, budowa wiatrówki Weihrauch HW-90


W tłoku znajduje się ciężarek dobijający, jest bardzo trudno go wyjąć.
Sporo czasu zajeło mi jego wyciagnięcie, jest włożony do tłoka na dość duży wcisk.


Wiatrówki to nasze hobby, budowa wiatrówki Weihrauch HW-90


Ciężarek ma masę 48 g., co razem z tłokiem (372 g.) daje łącznie 420 g., czyli bardzo dużo jak na wiatrówki.
Jego wymiary: średnica zewnętrzna 23.95 mm, wysokość 22 mm, średnica otworu przelotowego 3.5 mm.


Wiatrówki to nasze hobby, budowa wiatrówki Weihrauch HW-90


Ma on ciekawą budowę, ponieważ od strony tłoczyska ma wydrążenie w środku.


Wiatrówki to nasze hobby, budowa wiatrówki Weihrauch HW-90


Porusza się on na odcinku 50 mm od dna tłoka do czoła tłoczyska.
Dno tłoka nie jest jednak zakończone na płasko, ma ono wgłębienie na 12 mm. Nie wiem czemu to służy, ale powoduje, że gdy ciężarek znajdzie się na dnie tłoka, to raczej nie przyklei się do niego. A być może powodem zrobienia tego wgłębienia była konieczność stworzenia poduszki powietrznej pod ciężarkiem. Na razie jest to dla mnie zagadka.


Wiatrówki to nasze hobby, budowa wiatrówki Weihrauch HW-90


Wiatrówki to nasze hobby, budowa wiatrówki Weihrauch HW-90


Aby sprawdzić co daje dobijak, należałoby wykonać pomiar na trzech przypadkach:
1. z dobijakiem
2. bez dobijaka
3. z zakleszczonym dobijakiem
Wykonałem próby, ale tylko z dwoma pierwszymi przypadkami, czyli z cieżarkiem i bez niego. Trzeci przypadek jest bardzo trudny, bo nie ma jak zakleszczyć ciężarka.
Wyniki mnie zaskoczyły pozytywnie.
Napompowałem gas-ram na 15 bar.
Chrono pokazało:

Bez dobijaka:
JSB Exact 1.025 g 187 m/s -> 17.9J
H&N Baracuda 1.38 g 146 m/s -> 14.7J

Z dobijakiem:
JSB Exact 202 m/s -> 20.9J
H&N Baracuda 157 m/s -> 17.0J

Jak widać poprawa wynosi 3J dla JSB Exact. Nie sądzę, aby tylko zwiększenie masy tłoka o 48 g. (13%) dało aż tyle przyrostu energii. Kiedys robiłem próby ze zwiększaniem masy tłoka w Hatsanie, pojawiła sie wówczas zależność: zwiększenie masy tłoka o 10% powodowało wzrost energii o 5%.
Gdyby to twierdzenie było prawdziwe dla HW-90, to przyrost masy tłoka o 13% spowodowałby 1.2J więcej, a nie 3J.

Cóż można jeszcze powiedzieć o układzie napędowym HW-90.
Pomierzyłem objetości gas-ramu przed napięciem i po. Stosunek w cm3 wynosi 110 do 72 = 65%. Prościej mówiąc, ciśnienie wzrasta po naciagnieciu karbinka o 1/3.

Porobiłem też zdjecia samej osady, jego masa wynosi 1.15 kg.


Wiatrówki to nasze hobby, budowa wiatrówki Weihrauch HW-90


Wiatrówki to nasze hobby, budowa wiatrówki Weihrauch HW-90


Wiatrówki to nasze hobby, budowa wiatrówki Weihrauch HW-90


Na koniec opiszę jak poradzić sobie z napompowaniem HW-90 w miarę najniższym kosztem. Na początku zacząłem od poszukania informacji.
Najwięcej informacji podał kolega Andrzej "Ah" Herzog.
Wybrałem pompkę Beto MP-033 za 89 zł.


Wiatrówki to nasze hobby, budowa wiatrówki Weihrauch HW-90


Gorszym problemem było wykonanie przejściówki. Odrazu się zorientowałem, że można ją wykonać z wentylnicy samochodowej. Gwint wentylnicy idealnie pasuje do pompek do amortyzatorów. Wystarczyło uciąć kawałek wentylnicy (patrz na zdjęcie wyżej) i na tokarce obrobić jej drugą stronę na taki wymiar, aby można było narzynką zrobić gwint pasujący do HW-90.
Gwint ten jednak jak się okazuje nie jest typowym gwintem, chociaż taki mają wentyle samochodowe. Nie jest to gwint metryczny, ani nawet zwykły calowy. Widocznie wentylki w Europie odziedziczyły jakiś dziwny gwint amerykański, najprawdopobniej UNF - zunifikowany amerykański gwint drobnozwojowy NO 8-36 (o skoku 0.705 mm). Trudno jest dostać taką narzynkę. Jakimś rozwiązaniem jest zrobienie tego gwintu, jak zasugerował "Ah", narzynką metryczną M5x0.8 lub M5.5x0.75. Niezbyt on pasuje, ale przy pomocy owijki z taśmy teflonowej da się go uszczelnić.
Przypadkowo kupując kluczyk do odkręcania wentyli problem rozwiązał mi się sam.
Otóż kluczyk który zakupiłem miał odpwiedni gwint na sobie, w założeniu miał służyć jako pseudo-gwintownik do poprawiania zniekształconych gwintów w wentylnicach.


Wiatrówki to nasze hobby, budowa wiatrówki Weihrauch HW-90


Wystarczyło przewiercić wzdłuż ten kluczyk wietrłem 2 mm i połaczyć go z kawałkiem wentylnicy.


Wiatrówki to nasze hobby, budowa wiatrówki Weihrauch HW-90


Na zdjęciu u góry, po lewej stronie, jest przejściówka z niezbyt pasującym gwintem metrycznym M5x0.8. Po prawej jest gotowa przejściówka, zrobiona poprzez sklejenie kluczyka z wentylnicą.

Przejściówkę wystraczy wkręcić w zawór pompki.


Wiatrówki to nasze hobby, budowa wiatrówki Weihrauch HW-90


Na malym gwincie należy nawinąć trochę taśmy teflonowej.


Wiatrówki to nasze hobby, budowa wiatrówki Weihrauch HW-90


Trzeba wkręcić do zaworu HW-90.


Wiatrówki to nasze hobby, budowa wiatrówki Weihrauch HW-90


No i pompować.


Wiatrówki to nasze hobby, budowa wiatrówki Weihrauch HW-90


Wiatrówki to nasze hobby, budowa wiatrówki Weihrauch HW-90


Zapomniałbym jeszcze powiedzieć, że do wnętrza gas-ramu użyłem oleju do sprężarek pneumatycznych.


Wiatrówki to nasze hobby, budowa wiatrówki Weihrauch HW-90


Wiatrówka Weihrauch HW-90 na 15 bar i 21J pracuje bardzo przyjemnie, da się ją naciągnąć, chociaż z trudem, palcem wskazującym. Dla porównania: mam w tej chwili Hatsana ustawionego na 23J, naciąganie go to jednak inna bajka - naciąga się go spokojnie małym palcem ręki. Coś z tą sprawnością gasramu jest nie najlepiej.


Autor: Andrzej "Akas" Krzyżewski
Zdjęcia: autor


portret użytkownika arrturro

Ciekawy opis z duza iloscia

Ciekawy opis z duza iloscia zdjec.W moim modelu HW90 TB ciezarek dobijajacy nie posiada zadnego wydrazenia w srodku.Byc moze wydrazenie bylo zrobione w celu zmniejszenia masy ciezarka a tym samym zmniejszeniu sily z jaka ciezarek niweluje odbicie tloka od przedniej sciany cylindra?Jeszcze jedna roznica jaka zawazylem miedzy opisywanym modelem a moim to inny ksztalt czolenka napinacza.